zondag 13 september 2015

Waar vind ik motivatie om te sporten?

We kennen het allemaal wel: je had voor vandaag gepland dat je zou gaan sporten, en je weet dat het ook echt moet, maar er ontbreekt één ding: de motivatie. Dit zorgt er regelmatig voor dat mensen dan maar hun plannen aanpassen en gewoon lekker lui blijven zitten in de zetel. Ik kwam het vroeger ook wel eens tegen, gelukkig is dat nu al heel wat minder. Ik heb ondertussen namelijk gevonden hoe ik mijzelf kan motiveren. Benieuwd? Lees dan gauw verder voor mijn tips!

 
VRIENDEN
Als je van jezelf weet dat je regelmatig een tekort aan motivatie hebt, plan dan op voorhand al om samen te gaan sporten met een vriend of vriendin. Hierdoor kun je moeilijker een excuus verzinnen en ben je verplicht om te gaan. Ook blijkt het dat wanneer je samen met iemand die een beetje fitter is dan jij sport, jij je harder zal inspannen en dus intensiever zal sporten.
Geweldig, toch!

'FITSPIRATION'
Als je even op Pinterest, Tumblr of Instagram zoekt naar de term fitspiration, zal je direct een hele hoop motiverende prentjes zien. Van quotes tot foto's van fitte lichamen, je vindt het allemaal.
Dit is één van de methodes die ikzelf het vaakst gebruik.

TIMING 
Probeer uit te zoeken wat voor jou de meest geschikte moment van de dag is om te sporten, en probeer dan ook altijd op dat moment te gaan. Voor mijzelf is dit de ochtend, omdat ik dan nog niet veel tijd gehad heb om smoesjes te verzinnen om thuis te kunnen blijven ;)

VOLDOENING
Je kent het vast wel, dat gevoel dat je hebt wanneer je klaar bent met je in het zweet te werken en echt je best gedaan hebt. Je bent moe, maar toch voel je je super: voldoening noemen ze dat. Trots zijn op jezelf omdat je het toch maar weer gedaan hebt.
Als je dus eens niet van je luie kont geraakt, denk je maar even aan hoe je je zal voelen als je klaar bent (of aan hoe je je zal voelen als je níét bent gaan sporten: de teleurstelling).

BELONING
En als de voldoening op zich voor jou niet echt een motivatie is, kun je jezelf ook iets meer beloven dan enkel een fijn gevoel. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat wanneer je een hele week voldoende sport, je dan dat ene kleedje of die ene tas mag kopen, die al zo lang op je verlanglijstje staat. Of iets simpeler zoals een bepaald soort eten kan ook altijd. Denk gewoon even na over iets dat je graag wilt of wat jou altijd blij maakt en beloof jezelf dat dan.

GENIETEN
Deze is best logisch. Probeer een sport te vinden die je leuk vindt, op die manier ga je er veel minder tegen opkijken om te sporten. Je kan ook bijvoorbeeld afwisselen; zo vind ik zelf online workout video's een heel pak leuker dan gaan hardlopen/joggen en wissel ik dus af. Op deze manier wordt het woord 'sport' in mijn hoofd niet alleen geassocieerd met een slecht gevoel en dingen die ik niet leuk vind.

KARAKTER
En wanneer al deze tips toch niet werken voor jou, zit er nog maar één ding op: je karakter en doorzettingsvermogen oproepen en jezelf een schop onder de kont geven. Huphup, de zetel uit en eraan beginnen!

Heb jij soms een extra duwtje in de rug nodig?

Liefs,
Hanne .x

Volg jij me al op Bloglovin?

2 opmerkingen:

  1. Goede tips! Ik vind het vooral belangrijk om sporten leuk (of minder vervelend) te maken. Bv. door muziek op te zetten tijdens het sporten. Timing is idd ook belangrijk. Ik neem me altijd voor om 's ochtends te sporten omdat dat beter schijnt te zijn maar 's avonds vind ik veel fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ik wist niet dat het ook echt beter was 's ochtends! En muziek opzetten is inderdaad ook een erg goeie manier om het allemaal wat fijner te maken! 😊

      Verwijderen