zondag 8 mei 2016

Pannenkoeken & Pizzaomelet

Iedereen weet ondertussen wel al dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Daarom is het niet alleen belangrijk om 's morgens echt iets te eten, maar is dit daarnaast ook de beste moment om een gezonde maaltijd te eten. Velen onder jullie denken nu vast dat je daar helemaal geen tijd voor hebt of dat je gezond niet zo lekker vindt. Niets is natuurlijk minder waar. Het bewijs vinden jullie in de receptjes hieronder!


2 INGREDIENT PANNEKOEKEN

Dit receptje kan echt ie-de-reen klaarmaken! Pel een banaan en plet deze goed in een kommetje. Voeg er vervolgens twee eitjes aan toe en roer tot alles goed gemengd is. Dit goedje giet je dan op de pan en bak je zoals een gewone pannekoek. Het enige vervelende is dat hij niet altijd even stevig aan elkaar plakt, waardoor 'ie bij het draaien soms een beetje uiteen valt (zoals je op de foto kan zien). Gelukkig verandert dat helemaal niets aan de heerlijke smaak! 
Wanneer de pannekoek aan beide kanten goud bruin is, mag je hem op je bord leggen. Door de banaan is de pannekoek al heel zoet van zichzelf, waardoor je er dus eigenlijk helemaal geen topping op moet doen. Natuurlijk kan dat wel, maar dan kies je best voor een gezonde optie. Ikzelf eet bijvoorbeeld graag confituur (zonder toegevoegde suikers ;)) bij dit ontbijtje. Je zou ook eens kunnen proberen met bosvruchten of nog iets helemaal anders. Dat is iets waar je zelf een beetje mee kan experimenteren.

******

PIZZA OMELET

De meeste mensen die mij kennen, weten ondertussen wel al dat ik helemaal gek ben op pizza. Jammer genoeg kan je pizza niet echt als ontbijt eten (alhoewel sommige van mijn vriendinnen daar anders over denken hihi). Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing! Ziehier de -gezonde!- ontbijtversie van mijn favoriete pizza:


Het concept is eigenlijk vrij simpel: de bodem en de tomatensaus van je pizza vervang je door een omelet en daar voeg je dan gewoon je pizzatoppings aan toe. Zelf kies ik altijd voor mozzarella, tomaat en basillicum, aangezien deze combinatie ook perfect werkt met ei.
Je begint dus met twee eitjes goed samen te roeren in een kommetje met een geutje melk en wat peper en zout. Vervolgens giet je dit eiermengsel op de pan. Direct nadat je je kommetje omgekiept hebt, gooi je de tomaat (die je op voorhand al ontpit en in kleine blokjes gesneden hebt) erbij, leg je er de plakjes mozzarella op en strooi je er de basillicum blaadjes op.
Hoeveel je van elke topping gebruikt en in welke volgorde is helemaal up to you! 



Zelf draai ik een omelet nooit om tijdens het bakken (lijkt mij ook niet zo handig met al die toppings). In plaats daarvan plooi ik het gewoon in twee, wanneer ik zie dat de onderkant een mooi kleurtje heeft. Zo laat ik het dan nog even op de pan liggen, om het vervolgens op mijn bord te schuiven. Door je omelet op deze manier te bakken, krijg je in het midden nog een iets zachter deel, wat echt geweldig smaakt in combinatie met de kaas!

Geniet maar van jullie heerlijke guilt-free ontbijtjes deze week! ;)
(als jullie deze uitproberen mogen jullie mij trouwens ook altijd een fotootje sturen op Twitter of Instagram)

Wat is jouw favoriete ontbijt?

Liefs,
Hanne .x

5 opmerkingen:

  1. Oehh! Dit ziet er wel erg lekker uit, misschien probeer ik het wel eens. Liefs,

    nienkeblogt.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi late reactie maar ik kijk ook niet zo vaak meer op blogger, heel lekkere recepten!! Goede ideetjes. Ik maak ook vaak een soort pizza-omelet, maar wat ik doe is al die dingen erin! Dus ik kluts 2 eitjes door mekaar, mik er wat tomatensaus, sojaroom, kruiden en pesto doorheen en ik heb ook een pizza-omelet! Kan je misschien ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooeh klinkt lekker! Ga ik zeker eens proberen :D

      Verwijderen
  3. Wow lekker! Ik krijg er spontaan honger van :-D

    Liefs Astrid (Timeless Elegance)

    BeantwoordenVerwijderen