woensdag 4 januari 2017

Gezonder gaan leven

Hé, hallo daar! Ja, ook in 2017 zijn we weer van de partij. Ik hoop dat jullie er allemaal een hele fijne jaarwisseling op hebben zitten. Ik wens jullie een fantastisch 2017 toe en bovenal een goede mentale en fysieke gezondheid. Het is misschien een beetje cliché allemaal, maar ik blijf ervan overtuigd dat dat toch het belangrijkste is. Mede daarom ook wil ik vanaf nu weer wat meer aandacht gaan besteden aan een gezondere levensstijl.


Waarom?
In 2015 ben ik heel wat afgevallen door gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Het was duidelijk merkbaar wanneer ik in de spiegel keek of oude kleren aantrok. Ook kreeg ik heel wat complimentjes van familie en vrienden hierover. Het afgelopen jaar heb ik dit proberen verder zetten, maar het is toch hier en daar een beetje mis gelopen. Dat merkte ik onder andere toen ik laatst een kleedje van vorig jaar aandeed en even in de spiegel keek en uiteraard wijst ook de weegschaal mij daar op. Daarom heb ik besloten dat ik er nu terug ten volle voor wil gaan, terug zo gezond mogelijk gaan leven. Dit is trouwens niet echt een goed voornemen voor 2017 hoor. Het is gewoon toevallig dat ik er de afgelopen week zoveel bij stil gestaan heb. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dit slechts een jaar vol te houden, maar er simpel weg een gewoonte van te maken. 
Maar hoe ga ik dat aanpakken?

Concreet
Een gezonde levensstijl bestaat volgens mij uit 2 delen: beweging & juist eten en drinken.
-Op vlak van beweging wil ik beginnen met minstens 1 keer per week iets van intensieve sport te doen en twee keer per week iets van andere beweging (zoals yoga of een fikse wandeling).
In de loop van de weken en maanden ga ik dan proberen streven naar minstens drie keer per week iets van intensieve sport en elke andere dag iets van lichtere beweging doen.
-De juiste dingen drinken doe ik eigenlijk wel al, alleen nog een beetje te weinig. Vanaf nu ga ik dus proberen elke dag minsten 1,5 tot 2 liter water en thee per dag te drinken. 
-Op vlak van eten gaat het hem vooral aankomen op minder snacks en tussendoortjes nuttigen -en dat vooral 's avonds, aangezien dat het moment is waarop ik het meest zondig. Natuurlijk kan een stukje taart bij een familiebezoek of een chocolaatje bij de thee nog! Maar het moet gewoon niet uit de hand lopen ;) 

Maar dan het grootste probleem (en ook de reden waarom het de vorige keren telkens weer bergaf ging na een tijdje): gemotiveerd blijven. 

Motivatie
-Vanaf nu gaan jullie maandelijks een update omtrent dit onderwerp hier online zien verschijnen: waarmee ik moeite gehad heb, wat er goed ging, wat ik anders wil gaan doen etc. Een soort van sociale druk voor mij zeg maar.
-Op regelmatige basis Pinterest doorscrollen op zoek naar motiverende en inspirerende tekstjes en foto's, zoals ik er al een aantal op dit bord staan heb.
-Een of andere health app downloaden die ik echt fijn vind. Hier moet ik echter toch nog even naar zoeken.
-Andere soorten sport zoeken die ik misschien wel leuker vind dan bijvoorbeeld hardlopen (want dat is iets dat ik nu nog steeds niet graag doe...)
-Een notitieboekje wijden aan dit onderwerp (love notitieboekjes) om elke dag kort te noteren hoe het die dag gegaan is op vlak van bovenstaande doelen.
-Heel wat mensen zeggen dat een systeem van straffen zeer effectief is, maar daar wil ik écht niet mee beginnen. Ik probeer altijd zo positief mogelijk door het leven te gaan, dus ook in dit geval. Een systeem van beloning is dan ook een veel betere motivatie volgens mij! Vooral in de eerste maanden dan, totdat het allemaal echt een gewoonte geworden is. Wanneer ik in het begin meerdere weken aan een stuk goed bezig ben, zal daar een kleine beloning aan vasthangen. Dat hoeft helemaal niets duurs of exclusief te zijn! Als het maar iets is dat ik echt leuk vind. ;)

Als jullie nog tips of ideeën hebben, wil ik die uiteraard héél graag horen.
Zo, en nu maar hopen dat het allemaal goed loopt! 

Liefs,
Hanne .x

10 opmerkingen:

  1. Hierdoor krijg ik ook gewoon zin om te beginnen met gezonder leven en te sporten! Ik wens jou veel succes en wie weet, doe ik zelf ook eens mee. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel succes Hanne! Met mijn challenge besteed ik er vooral in januari aandacht aan, maar je mindset is inderdaad wel iets om een gewoonte van te maken: goed bezig! Heel veel succes & als het niet altijd even goed gaat: niet opgeven hoor! <3 Liefs :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!! Jij ook veel succes met je challenge hé Silke :)

      Verwijderen
  3. Allereerst, ook voor jou een gelukkig 2017!

    Ook ik ga aandacht aan dit onderwerp wijden, en hopelijk lukt het me dan ook om het (na al die keren) ook vol te houden!
    Tot nu toe lukt het al aardig, en wel omdat ik mee doe met de 28-day Reset Challenge van Blogilates!
    Hier is een linkje: http://www.blogilates.com/blog/2016/12/28/your-28-day-reset-challenge/

    Het lijkt misschien heel erg veel dat je niet 'mag' eten, maar stiekem valt het best mee!


    Succes! x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw ik heb even naar de challenge gekeken, en dat is precies toch geen lachertje hoor! Veel succes ermee in ieder geval; ik ben benieuwd hoe je je binnen 28 dagen gaat voelen, misschien doe ik hem dit jaar dan ook wel eens :D
      Liefs .x

      Verwijderen
  4. Super veel succes, Hanne! Toen ik in 2015 gezonder begon te eten, merkte ik dat je je hersenen echt kunt 'tricken'.... (Is dit zelfs een woord?)

    Een voorbeeldje, wanneer je rond 4 uur wat honger krijgt kan je één koek eten. Maar als je bv. rijstwafels (of quinoa of maïs wafels) neemt, kan je hiervan meer stuks eten. Uiteindelijk heb je evenveel calorieën binnen, maar je krijgt minder snel honger, want je hersenen denken dat je meer gegeten hebt.

    Dit werkte toch bij mij. Nu het laatste half jaar leef ik spijtig genoeg niet meer zo gezond, maar dit trucje werkt nog steeds bij mij. :)

    x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé van dit trucje had ik echt nog nooit gehoord! Wel een slim idee eigenlijk haha; bedankt voor de tip! :D

      Verwijderen
    2. Of eten van een kleiner bord helpt ook. U hersenen denken dan dat je een heel bord leeg hebt, die kijken niet naar de grote. ;)

      Verwijderen