zondag 5 februari 2017

Gezonder leven: update #1

Het is ondertussen al weer een maand geleden (wow) sinds ik jullie vertelde over mijn plannen om gezonder te gaan leven. Bij de stimulansen om gemotiveerd te blijven hoorde onder andere ook het maandelijks delen van mijn bevindingen met jullie. Vandaag ga ik het dus hebben over hoe het de afgelopen maand is gelopen: wat ging goed en waar zitten nog enkele werkpuntjes?


WATER
Ik wist op voorhand al dat dit het makkelijkst zou worden. Elke dag zo'n 1,5 à 2 liter water en thee drinken is ondertussen een goede gewoonte geworden. De eerste dagen had mijn blaas het nog wat moeilijk en moest ik dus erg vaak naar het toilet. Gelukkig is dat ondertussen al heel wat verbeterd! ;)
Eens je lichaam gewoon is aan zoveel water te drinken per dag, moet je er niet echt meer over nadenken. Wanneer je namelijk eens wat minder drinkt dan die 1,5 à 2 liter ga je al snel dorstig worden en jezelf er op die manier aan gaan herinneren dat je wat meer moet drinken. Ideaal dus!

ETEN
Nu ik wat meer let op alles wat ik eet, zijn er mij toch wel een paar dingen opgevallen:
  1.  Chocolade is mijn zwakke plek
  2. 's Avonds is de verleiding om ongezonde dingen te eten véél groter
  3. Wanneer ik een minder fijne dag of een vervelend moment achter de rug heb, ga ik vaak naar eten grijpen als een soort van troost
Volgens velen is de eerste maand altijd de moeilijkste, aangezien je aan je oude gewoontes vasthangt en je jezelf heel wat dingen moet afleren. Het is volgens mij een kwestie van een beetje door te zetten en karakter te hebben. Want eens je door de moeilijke beginperiode bent, wordt het alleen maar beter. Zo merkte ik zelf ook dat de eerste twee weken heel wat lastiger waren dan de laatste twee. 

SPORTEN
Tijdens vakanties en rustige weken is genoeg beweging hebben helemaal geen probleem. Eens het echter een beetje drukker wordt met school enzo, is het meteen een ander verhaal. Goed inplannen is hier dus zeker de boodschap! In het weekend probeer ik een beetje te kijken wat ik zoal te doen heb die week en wanneer ik een gaatje kan vinden in mijn agenda om een beetje yoga of een home-workout te doen.
Daarnaast is het ook hier weer een kwestie van doorzettingsvermogen en karakter: het is niet omdat je in het weekend gezegd hebt dat je op een bepaalde dag gaat sporten, dat je dan ook echt die dag daar zin in gaat hebben. Het stemmetje in je hoofd dat zegt 'Hé, laten we gewoon eens een keertje overslaan', moet je dan simpelweg het zwijgen proberen opleggen en je aan je plannen houden. 
"Your workouts are important meetings you scheduled with yourself. Bosses don't cancel." 
FEBRUARI
Plannen voor de volgende maand? Gewoon verder doen zoals ik bezig ben: veel water drinken, meermaals per week sporten en zo gezond mogelijk eten. Daarnaast wil ik ook verder proberen om mijn verkeerde gewoontes af te leren (zoals naar eten grijpen wanneer ik troost nodig heb).

Zoals jullie zien ben ik erg tevreden met hoe januari gelopen is en zit ik nog steeds vol motivatie!
Hoe gaat het met jullie?

Liefs,
Hanne .x

2 opmerkingen:

  1. Het is absoluut waar dat een goed begin het halve werk is. Ik sport inmiddels al maanden en heb eigenlijk nooit meer de neiging om te skippen. Qua eten kan ik nog wel een voorbeeld aan jou nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk komt dat bij mij ook nog haha! ;)

      Verwijderen